سه شنبه 1 بهمن 1398 - 26 جمادي الاول 1441 - 2020 ژانوِيه 21
کد خبر : 263510
تاریخ انتشار : 5 آذر 1398 8:22
تعداد بازدید : 88

پیشگیری از سرماخوردگی با کمک تغذیه سالم

با توجه به تغییر فصل و سرد شدن تدریجی هوا، این روزها بسیاری از ما با سرماخوردگی مواجه می شویم که رعایت بهداشت فردی در این بازه زمانی بسیار و بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. اما چطور می توان با تغذیه که یک رکن اساسی زندگی ماست، بدن را تقویت کنیم تا در برابر این اتفاق مصون باشیم؟

با توجه به تغییر فصل و سرد شدن تدریجی هوا، این روزها بسیاری از ما با سرماخوردگی مواجه می شویم که رعایت بهداشت فردی در این بازه زمانی بسیار و بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. اما چطور می توان با تغذیه که یک رکن اساسی زندگی ماست، بدن را تقویت کنیم تا در برابر این اتفاق مصون باشیم؟

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه، تامین آب بدن، غذاهای بر پایه گیاهان، پروبیوتیک ها، فعالیت بدنی و ویتامین ها و مواد معدنی از نکات مهم در پیشگیری از سرماخوردگی هستند.

کم آبی بدن، به ویژه در نواحی با آب و هوای خشک باعث می شود مخاط بدن عملکرد خوب خود را نداشته باشد. بنابراین باید با تامین آب کافی برای بدن لایه های مخاطی (موکوز) را آماده نگاه داشت تا بتوانند به بهترین شکل از ورود ویروس ها و باکتری ها به بدن جلوگیری کنند. این که چه مقدار آب روزانه برای بدن ما مناسب است، بسته به وزن و انرژی مصرفی و شرایط بدنی متفاوت است. به طور میانگین برای یک فرد در شرایط طبیعی، نوشیدن روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب توصیه می شود. البته ممکن است برای هر فرد، بیشتر یا کمتر باشد.

باید رژیم غذایی خود را سرشار از سبزی، میوه و غلات کامل کنیم تا هم سیستم ایمنی بدن تقویت شود و هم با دریافت آنتی اکسیدان ها و فیتونوترینت های متنوع و کافی توان مقاومت و مبارزه بدن افزایش یابد. بروکلی، پیاز قرمز، انگور، جو و جو دوسر و چای مثال های خوبی برای این موارد هستند. در طول روز دست کم مصرف هفت واحد از سبزی ها و میوه ها با کمک مشاوران تغذیه، مفید است.

بر اساس تحقیقات جدید، مصرف پروبیوتیک ها با تعدیل باکتری های مفید روده، می تواند از ورود باکتری ها و عوامل بیماری زا به بدن تا حدود زیادی پیشگیری کند. ماست های پروبیوتیک، محصولات بر پایه کفیر و یا مکمل های پروبیوتیکی موجود در داروخانه ها (با مشورت پزشک یا متخصص تغذیه) می تواند کمک کننده باشد.

داشتن یک فعالیت بدنی متوسط می تواند تا حدود زیادی سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

فعالیت بدنی متوسط به چه معنی است؟

پیاده روی برای ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در اکثر روزهای هفته یک فعالیت بدنی متوسط تلقی می شود. ورزش نکردن یا ورزش های خیلی شدید (در صورتی که بدن آماده نباشد) می تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند.

شاید همواره بیشترین توصیه ها برای پیشگیری از سرماخوردگی در این دسته باشد! نخستین مثالی که به ذهن همه می رسد چیزی نیست جز ویتامین C .

البته باید بگوییم ویتامین C اثرگذار است، اما نه تا حدی که شنیده ایم. بر اساس مطالعات، ویتامین C برای همه افراد این کارکرد را ندارد و ممکن است برای ما بی اثر باشد.بهترین راه، استفاده از یک مولتی ویتامین مینرال روزانه است که با نیازهای روزانه ما منطبق باشد. بنابراین باید نیازهای بدن خود و برچسب خوانی مکمل را آموخته باشیم و می توانیم در این باره از متخصصان تغذیه کمک بگیریم.


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشکده علوم پزشکی ساوه می باشد