سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه:

اجرای طرح پویش ملی سلامت، اطلاع رسانی تغذیه سالم در جمعیت تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی ساوه
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۹ کد : ۴۲۹۹ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۸۵
سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه از اجرای طرح پویش ملی سلامت، اطلاع رسانی تغذیه سالم در جمعیت تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی ساوه خبر داد.

کبری ناصح در خصوص اجرای پویش ملی سلامت و اطلاع رسانی تغذیه سالم گفت: این پویش با هدف آگاهی‌بخشی در خصوص مصرف نمک تصفیه شده ید‌دار و ارتقا دانش آحاد جامعه در خصوص شیر و لبنیات در راستای افزایش مصرف لبنیات با شعار "انتخاب همه، نمک کم اما تصفیه شده ید دار"  برای هفته اول و " از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی" برای هفته دوم از تاریخ ۱ بهمن تا ۱۵ بهمن با محوریت واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه و همکاری سایر ارگان‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: یکی از عوامل خطر عمده فشارخون مصرف نمک زیاد است. طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف نمک در کشور ما دو برابر حد استاندارد است. توصیه محققین این است که استفاده از نمک طعام در غذا و استفاده از نمک در سر سفره غذا کاهش یابد و همان میزان کم مصرف هم، نمک یددار و تصفیه شده باشد.

کبری ناصح بیان داشت: خاک کشور ایران ید کمی دارد و در ۴۰ سال گذشته یکی از برنامه‌های موفق وزارت بهداشت ریشه کنی کمبود ید در کشور به دنبال اجرای برنامه غنی کردن نمک با ید بوده است. نمک‌های بازار تحت عنوان نمک دریا، سنگ نمک، نمک صورتی و... مجوز سازمان غذا و دارو را ندارد. این نمک‌ها حاوی مقدار زیادی فلزات سنگین هستند که سرطان‌زا هستند و سنگ کلیه ایجاد می‌کنند و اگر افراد از این نمک‌ها استفاده کنند دچار کمبود ید شده و در نتیجه عوارضی مثل سقط جنین، عقب ماندگی و اختلالات ذهنی رخ می‌دهد.

این مقام مسئول دانشکده علوم پزشکی ساوه تصریح کرد: تبلیغاتی که بطور گسترده در زمینه نمک دریا در فضای مجازی یا توسط برخی از افراد به نام طب سنتی می شود، برخلاف سیاست‌های وزارت بهداشت که متولی سلامت مردم کشور است، بوده و طبعا افراد سودجویی که سعی درترویج مصرف نمک دریا دارند، نه تنها سلامت مردم کشور را به خطر انداخته بلکه موجب برگشت مشکل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری های مادرزادی و بسیاری از پیامدهای زیانبار بهداشتی خواهند بود.

دکتر ناصح با اشاره به شعار دیگر این پویش بنام " از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی "افزود؛ درکشور ما متاسفانه سرانه مصرف شیر طی سالهای گذشته به علل مختلف کاهش یافته و از استانداردهای جهانی بیش از پیش فاصله گرفته است. طی دهه اخیر مصرف لبنیات در خانوارهای ایرانی روند کاهشی داشته است و به حدود ۱۶۴ گرم در روز رسیده است که با پیشنهادهای "سبدغذایی مطلوب برای جامعه ایرانی" مبنی بر مصرف روزانه ۲۵۰ گرم لبنیات فاصله بسیار زیادی دارد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده تاکید کرد: طبق جدیدترین آمار مرکز آمار ایران سال ۱۳۹۶ مصرف شیر در افراد ۱۵ سال و بیشتر در هفته به‌طور متوسط ۳.۶۶ لیوان و در سال ۱۳۹۹ ، ۲.۸ لیوان گزارش شده است. در این راستا مصرف لبنیات باید به اندازه کافی باشد تا خطر سرطان روده بزرگ کاهش ‌یابد و در جلوگیری از پوکی استخوان موثر باشد. تشویق به مصرف روزانه حداقل ۲واحد لبنیات از نوع کم چرب مهم قلمداد می شود زیرا یا مصرف ۲ واحد محصولات لبنی به عنوان منبع اصلی کلسیم علاوه بر تامین کلسیم مورد نیاز روزانه، منبع خوبی هم از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف هستند.


نظر شما :