دکتر شبنم انجیدنی پزشک متخصص رادیوآنکولوژی عنوان کرد:

استراتژی هر کشور در تشخیص سرطان، عامل تاثیرگذار در آمار ابتلا به این بیماری است

۱۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۳ کد : ۴۴۱۶ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۶۹
یک پزشک متخصص رادیوآنکولوژی گفت: استراتژی هر کشوری برای تشخیص سرطان می تواند در آمار ابتلا به بیماری تاثیرگذار باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه به نقل از ایسنا دکتر شبنم انجیدنی پزشک متخصص رادیوآنکولوژی گفت: سرطان‌های گوارشی مخصوصا سرطان معده از دیگر انواع این بیماری است که در ایران شیوع دارد و لازم است آگاهی بخشی به جامعه انجام و علائم خطر آن به مردم آموزش داده شود تا بیماران در مرحله ابتدایی درگیری با بیماری شناسایی و درمان شوند.

وی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم را عامل مهمی در مبارزه با سرطان دانست و گفت: بسیاری از مردم به دلیل برخی تفکرات اشتباه و باورهای غلط ناشی از تکثیر بیماری در بدن، دیرهنگام به پزشک مراجعه می‌کنند و وقتی که کار از کار گذشته است به دنبال درمان هستند که به دلیل فقر آگاهی بعضا جان خود را از دست می‌دهند.

این پزشک متخصص رادیوآنکولوژی با بیان اینکه بیماری سرطان با انجام برخی فرآیندهای درمانی نظیر پرتودرمانی، شیمی درمانی و جراحی قابل شکست دادن است، گفت: برخی درمان‌های هدفمند نظیر ایمونوتراپی، هورمون درمانی و بسیاری درمان‌های دیگر برای شکست سرطان وجود دارد. درمان موفق سرطان موجب خواهد شد که فرد درگیر انواع دیگر سرطان نشود اما هیج تضمیمی نیست که در آینده برای سلول‌های بدن انسان اتفاق دیگری نیفتد و ممکن است این بیماری برای بار دوم نیز فرد را درگیر کند.

وی با تاکید بر پرهیز از ترس از سرطان گفت: فرد مبتلا به سرطان و خانواده او باید با باور قلبی و اعتقاد به درمان بیماری نسبت به درمان نگرش مثبت داشته باشند اما متاسفانه در این موضوع فرهنگ سازی نشده و بسیاری از مردم با اطلاع از ابتلا به سرطان زندگی را برای خود تمام شده می‌دانند و این نگرش منفی و ناامیدی بر روی قدرت مبارزه و جنگیدن فرد تاثیر خواهد گذاشت. افسردگی ناشی از بیماری بر مصرف منظم داروها و مراجعات مکرر به پزشک جهت پیمودن فرآیند درمان موثر است.

وی با بیان اینکه باید دید جامعه را نسبت به بیماری سرطان از یک بیماری کشنده به یک بیماری مزمن تغییر داد، گفت: وقتی نگرش جامعه تغییر پیدا کرد می‌توان با کیفیت بهتری به درمان بیماری پرداخت.

دکتر انجیدنی با تاکید بر اینکه بسیاری از امکانات و تجهیزات پیشرفته دنیا برای درمان سرطان در ایران وجود دارد، گفت: باید گفت که این امکانات به طور یکنواخت و متوازن در بین تمامی شهرها توزیع نشده است و بسیاری از امکانات در پایتخت، مراکز استان‌ها و کلانشهرها متمرکز است در حالی که اگر بتوان امکانات را به طور متوازن توزیع کرد قطعا درمان تسهیل خواهد یافت. باید گفت که درمان سرطان درمان تیمی و پبشرفته است و راه اندازی مراکز تخصصی درمان بیماری با برخورداری از تخصص‌هایی شامل آنکولوژی، جراحی، پاتولوژی، رادیولوژی، داخلی، عفونی، قلب و ... و ایجاد امکانات رفاهی در مجاورت مراکز درمانی برای اسکان بیمار و خانواده او روند درمان را بهبود خواهد داد.

وی بیان کرد: در شهرهای کوچک خیلی از مراحل اولیه تشخیص سرطان نظیر معاینه توسط پزشک و نیز تجهیزات مربوط به کولونوسکوپی، ماموگرافی، معاینه توسط متخصص زنان و... قابل دسترسی است در صورت نیاز به درمان تکمیلی می توان به مراکز مجهزتر مراجعه کرد گرچه باید زیرساخت‌های لازم برای تسهیل در درمان برای فرد و خانواده او در مجاورت مراکز درمانی و بیمارستان‌ها فراهم شود تا فرد بدون هیچ نگرانی و دغدغه اقدام به درمان و بازگشت به زندگی خود کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در فرهنگ ما ترس زیادی از بیماری سرطان وجود دارد و به چشم یک بیماری کشنده دیده می‌شود. نگرانی و ترس خانواده از این بیماری باعث می شود که بیمار را در جریان بیماری اش قرار ندهند که باید این نگرش تغییر پیدا کند و در سایه آموزش و فرهنگ سازی بتوان بیماری را علاج کرد و شکست داد. ترس، اضطراب و افسردگی بیش از حد در تمامی فرآیند درمان بیماری تاثیرگذار بوده و مانع از آن خواهد شد که فرد داروهای مورد نیاز خود را به موقع استفاده کند و حتی او را دچار عوارض جانبی جسمی و روحی می کند.


نظر شما :