زمان طلایی برای درمان سکته مغزی، ساعات اولیه وقوع آن است

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۳۶ کد : ۵۳۲۴ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۲۴۱
یک متخصص داخلی مغز و اعصاب گفت: سکته مغزی یک حادثه عروق مغزی است که به دلیل انسداد و لخته در رگها و یا پاره شدن رگ و خونریزی در مغز رخ می‌دهد و زمان طلایی برای درمان سکته مغزی، ساعات اولیه وقوع آن است.
به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه به نقل از خبرگزاری فارس، فهیمه محقق با اشاره به اینکه سکته مغزی یک حادثه عروق مغزی است که به دلیل انسداد و لخته در رگها و یا پاره شدن رگ و خونریزی در مغز رخ می‌دهد، اظهار کرد: این امر باعث قطع جریان خون به  قسمتی از مغز شده و در نتیجه عملکرد آن قسمت از مغز مختل می‌شود.
وی ادامه داد: سکته مغزی یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر و یا ناتوان شدن افراد در جهان است.وی از علایم سکته مغزی، به ضعف یا فلج ناگهانی در صورت، دست یا پا (معمولاً در یک سمت بدن)، اختلال در گفتار و یا عدم توانایی در صحبت کردن، اختلال در دید ناگهانی و یا دو بینی، سرگیجه، اختلال در حفظ تعادل و یا هماهنگی حرکات عضلات بدن اشاره کرد.
محقق اشاره کرد که در صورت مشاهده علائم فوق، باید فورا با مرکز فوریت پزشکی تماس گرفته شود یا بیمار در اسرع وقت به بیمارستان رسانده شود.
وی زمان طلایی برای درمان سکته مغزی را، ساعات اولیه وقوع آن نام برد و تصریح کرد: خوشبختانه وجود داروهایی که در صورت وجود انسداد و لخته، باعث بهبود علائم بیماران سکته مغزی در ساعات اولیه میشود، کمک بسیار زیادی به تسریع بهبودی این بیماران کرده است.
محقق گفت: اگر بیمار در ساعت اولیه پس از وقوع علائم (حداکثر تا چهار و نیم ساعت بعد از شروع علائم) به بیمارستان رسانده شود، در صورت وجود سایر شرایط، امکان کمک گرفتن از این دارو و نجات بیمار وجود دارد.
این متخصص مغز و اعصاب  گفت: با ترک سیگار، کنترل منظم قند خون، چربی خون و فشار خون، مصرف منظم داروها، حفظ وزن مناسب، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می‌توانید از سکته جلوگیری کرد.

کلید واژه ها: سکته مغزی


نظر شما :