جوابیه مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی ساوه درخصوص انتشار خبر کمبود برخی از اقلام دارویی

۲۲ تیر ۱۴۰۳ | ۲۳:۴۳ کد : ۵۹۱۵ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۴۴۳
سرپرست مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: پس از بازدید از داروخانه های بیمارستان شهید مدرس و داروخانه های شبانه روزی سطح شهر  شواهد نشان داد این اقلام دارویی در سطح شهر موجود و هیچ گونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش روابط‌ عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه پیرو خبر منتشر شده مبنی بر کمبود برخی اقلام دارویی در سطح شهرستان ساوه، بازدیدی در شامگاه جمعه  ۲۲ تیرماه ۱۴۰۳ با حضور سرپرست مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی ساوه، معاون درمان دانشکده، مدیر دارویی غذا و دارو و مسئول روابط عمومی و جمعی از مدیران، از داروخانه بیمارستان مدرس و دو  داروخانه شبانه روزی و منتخب سطح شهر صورت گرفت.

سرپرست مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی ساوه در این خصوص گفت:  پس از انتشار این خبر، مدیریت غذا و دارو  از وجود داروها در سطح شهر خبر داد و پس از بازدید از داروخانه های بیمارستان شهید مدرس و سطح شهر  شواهد نشان داد این اقلام دارویی در سطح شهر موجود می باشد و هیچ گونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: در خصوص داروهای فنی توئین کامپاند، متی مازول، آمپول ویتامین سی، ویال هیدروکورتیزون، اکثر قطره های چشمی و کوآموکسی کلاو که از عدم موجودی آن سخن گفته بودند شواهد و بازدید ها نشان داد این اقلام در داروخانه‌های شهر موجود است.

رحیمی در ادامه گفت: در مورد داروخانه سرپایی بیمارستان مدرس، تهیه دارو براساس فهرست دارویی بیمارستان انجام می گیرد لذا با توجه وجود برخی از داروها در فهرست مانند متی مازول لزومی به تهیه این دارو در این داروخانه وجود ندارد ولی در داروخانه های شهر به میزان کافی و به وفور موجود می باشد.

این مقام مسئول دانشکده علوم پزشکی ساوه افزود: موجودی و مصرف اقلام دارویی از طریق گزارش گیری از سامانه تیتک بررسی می‌گردد، سهمیه های دارویی به صورت منظم به پخش های دارویی اعلام می‌گردد  تا کمبودی در این زمینه احساس نشود. پس از توزیع دارو توسط شرکت پخش بررسی مجدد سامانه تیتک جهت نظارت بر توزیع شرکت پخش صورت پذیرفته و در صورت تخلف شرکت پخش با آن برخورد قانونی صورت می پذیرد.

دکتر رحیمی با تاکید بر اقلام دارویی ذکر شده تصریح کرد: در داروهای ذکر شده، در برخی از اقلام دارویی اجازه فروش به صورت آزاد وجود ندارد و بیماران با در دست داشتن نسخه پزشک و تحویل به داروخانه  می توانند دارو را تهیه نمایند و هر گونه  فروش این اقلام دارویی بدون نسخه پزشک ممنوع بوده و  با داروخانه های خاطی برخورد می‌گردد‌.

سرپرست مدیریت غذا و دارو تاکید کرد:داروهایی مانند وارفارین جزو اقلام داروهایی هستند که کمبود آن به صورت کشوری است و بالطبع ممکن است  شهرستان هم دچار این کمبود گردد اما طبق بازدید صورت گرفته این دارو در داروخانه ها موجود بود و کمبودی در این زمینه نیز  رویت نگردید و این دارو براساس معرفی نامه ای که غذا و دارو می دهد یا نسخه پزشک برای بیماران قابل تهیه می باشد.

رحیمی در ادامه افزود: در خصوص اقلامی که متاثر از کمبود کشوری، کمبود آن دارو در داروخانه‌ها احساس شود رویکرد مدیریت غذا و دارو علاوه بر تامین  سهمیه مازاد، ارائه معرفی نامه به بیماران جهت مدیریت موجودی دارویی شهرستان، راهنمایی بیماران در مراجعات حضوری و تلفنی جهت دریافت دارو می باشد و همه روزه پاسخگویی واحد کمبود دارویی مدیریت غذا و دارو فعال بوده و ارجاع بیماران به مراکز دارویی جهت دریافت دارو صورت می‌پذیرد. 


نظر شما :