موضوعات مهم در سلامت بانوان

۲۵ مهر ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۶ کد : ۶۸۷۰ اخبار و رویدادها سلامت جوانی جمعیت
تعداد بازدید:۵۵
موضوعات مهم در سلامت بانوان عبارتند از: سرطان، سلامت باروری، سلامت مادر، عفونت های مقاربتی،خشونت عیله زنان، سلامت روان، بیماری های غیرواگیردار

1. سرطان: سرطان پستان و روده بزرگ از سرطان های شایع زنان در ایران هستند و بالاترین میزان مرگ و میر در اواخر میانسالی به علت سرطان پستان می باشد. این در شرایطی است که با خود ارزیابی ماهانه پستان و انجام ماموگرافی پس از 40 سالگی و انجام آزمایش بررسی خون مخفی در مدفوع از 50 سالگی به بعد(در افراد بدون سابقه خانوادگی سرطان گوارشی) می توان به شناسایی زودهنگام بیماری کمک کرد و از پیشرفت آن جلوگیری نمود.

 

2. سلامت باروری: مشکلات سلامت جنسی و باروری مسئول یک سوم مسائل بهداشتی زنان 15 تا 44 سال در تمام دنیا است. سازمان جهانی بهداشت سلامت جنسی را اینگونه تعریف می‌کند: سلامت جنسی وضعیتی از رفاه جسمی، روانی و اجتماعی در رابطه با تمایلات جنسی است که نیازمند رویکرد مثبت و محترمانه نسبت به روابط جنسی است.  اختلال عملکرد جنسی معمولاً چندعلتی است، اما یکی از دلایل مهم آن وجود انتظارات غیر واقع بینانه در یک یا هر دو زوجین می باشد.

 

3. سلامت مادر: در حال حاضر بسیاری از زنان از مراقبت های دوران بارداری و زایمان بهره‌مند می‌شوند با مراقبت‌های دوران بارداری میتوان از سقط خودبخود جلوگیری کرد و بارداری خوشایندتری را تجربه کرد.

 

4. عفونت های مقاربتی: اهمیت محافظت در برابر عفونت HIV و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) (شایع ترین STI در جهان) بر کسی پوشیده نیست اما انجام اقدامات پیشگیری و درمان بیماری هایی مانند سوزاک، کلامیدیا و سیفلیس نیز حیاتی است.

 

5. خشونت علیه زنان: زنان می توانند در معرض طیفی از اشکال مختلف خشونت فیزیکی یا جنسی توسط شریک زندگی یا شخص دیگری قرار بگیرند. امروزه، در دنیا از هر سه زن زیر 50 سال، یک نفر خشونت فیزیکی و یا جنسی را تجربه کرده است. خشونتی که بر سلامت جسمی و روانی آنها تأثیر می گذارد. برای کارکنان بهداشتی مهم است که نسبت به خشونت هوشیار باشند تا بتوانند به پیشگیری از آن کمک کنند و همچنین از افرادی که آن را تجربه می کنند حمایت کنند.

 

6. سلامت روان: شواهد حاکی از آن است که زنان بیشتر از مردان مستعد تجربه اضطراب، افسردگی و شکایات جسمانی هستند. علائم فیزیکی که نمی‌توان آنها را از نظر پزشکی توضیح داد. افسردگی که شایع ترین مشکل سلامت روان زنان محسوب می شود. لذا کمک به حساس کردن زنان به مسائل مربوط به سلامت روان و دادن اعتماد به نفس به آنها برای کمک گرفتن، حیاتی است.

 

7. بیماری‌های غیرواگیر: هنوز هم بیماری‌های غیرواگیر اجازه نمی دهد زنان زیادی بویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط سن بالاتر از 65 سال را ببینند. کمک به دختران و زنان برای اتخاذ سبک زندگی سالم در مراحل اولیه، کلید زندگی طولانی و سالم است. در ایران براساس آخرین پیمایش عوامل خطر بیماری های غیر واگیر سال 1400:

31 درصد زنان ایرانی چاق هستند.

 7/14 درصد زنان ایرانی مبتلا به دیابت هستند.

33 درصد زنان ایرانی سابقه فشار خون بالا دارند.

51 درصد زنان 55 تا 64 سال مبتلا به فشار خون بالا بوده و یا سابقه آن را داشته اند.


نظر شما :