باور های نادرست تغذیه در سلامت بانوان

۲۵ مهر ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۸ کد : ۶۸۷۱ اخبار و رویدادها سلامت
تعداد بازدید:۴۲
به مناسبت هفته سلامت بانوان باور های نادرست تغذیه در سلامت بانوان ارائه شده است.

1. باورهای نادرست تغذیه در کم خونی و سلامت زنان:

  • باور نادرست: مصرف جگر خام باعث رفع کم خونی می شود.

پاسخ درست: اگرچه گوشت و جگر یکی از منابع غنی آهن می باشند، اما مصرف آنها به صورت خام و نیمه پخته می تواند سبب انتقال عوامل بیماری زا و بروز بیماری های عفونی و انگلی مانند تب کریمه کنگو و سیاه زخم شود. بنابراین برای رفع کم خونی باید از جگر و گوشت قرمز کاملا پخته استفاده کرد.

 

  • باور نادرست: مصرف اسفناج برای افراد دارای کم خونی بسیار موثر می باشد و آهن آن جذب بالایی دارد.

پاسخ درست: سبزی های برگ سبز مانند اسفناج از منابع غذایی آهن غیر هم می باشند. هر فنجان اسفناج پخته دارای 6/4 میلی گرم آهن است. اما میزان جذب آهن غیر هم موجود در مواد غذایی مانند اسفناج و سبزی های برگ سبز 20 2 درصد است. در حالی که جذب آهن هم موجود در گوشت، مرغ و ماهی 35 15 درصد است. بنابراین آهن موجود در سبزی ها به مقدار کمتری در بدن جذب می شود و برای درمان کم خونی مصرف رژیم غذایی حاوی گوشت، مرغ و ماهی در کنار سبزی های برگ سبز توصیه می شود.

 

 

2. باورهای نادرست تغذیه در دیابت:

  • باور نادرست: مصرف نان و برنج در بیماران مبتلا به دیابت باید قطع گردد.

پاسخ درست: نان و برنج در گروه نان و غلات و حاوی کربوهیدرات هستند. مدیریت مصرف کربوهیدرات به علت تاثیر آن بر میزان قند خون پس از غذا خوردن، ضرورت دارد. در بزرگسالان مبتلا به دیابت توصیه می شود 50 تا 60 درصد از کل کالری دریافتی (130 گرم در روز) از گروه نان و غلات تامین گردد. هر واحد از گروه نان و غلات دارای 15 گرم کربوهیدرات است. بنابراین در محدوده مجاز، نان و برنج می تواند در افراد دیابتی مصرف شود. اما بهتر است به جای کربوهیدرات های ساده (قند و شکر) از کربوهیدرات های پیچیده استفاده شود.در درمان دیابت با انسولین، تامین 40 تا 55 درصد کل کالری دریافتی از کربوهیدرات و تنظیم میزان انسولین با شمارش دقیق کربوهیدرات منجر به کنترل بهتر قند خون می شود.

 

  • باور نادرست: مصرف قند طبیعی مانند عسل، شیره، خرما و... در بیماران مبتلا به دیابت محدودیتی ندارد.

پاسخ درست: یک قاشق غذاخوری عسل و 3 عدد خرما حاوی 15 گرم کربوهیدرات می باشد و نباید بدون محدودیت مصرف شود. مصرف کربوهیدرات در افراد دیابتی طی شبانه روز، باید طبق توصیه های رژیم غذایی فرد باشد.

 

  • باور نادرست: به منظور کاهش قند خون، آبغوره و آبلیمو را به مقدار زیاد مصرف نمایید.

پاسخ درست: برای تهیه نصف لیوان آبلیمو یا آبغوره یک واحد از گروه میوه مصرف می شود و 15 گرم کربوهیدرات دارد. مصرف متعادل آبلیمو و آبغوره به عنوان چاشنی در وعده های غذایی در طول شبانه روز بلامانع است اما مصرف بی رویه آبلیمو و آبغوره توصیه نمی شود و اثرشان در کاهش قند خون ثابت نشده است.

 

  • باور نادرست: افراد مبتلا به دیابت به میزان دلخواه می توانند میوه مصرف کنند.

پاسخ درست: همه میوه ها اعم از ترش یا شیرین حاوی کربوهیدرات هستند و قند خون را بالا می برند. هر واحد میوه حاوی 15 گرم کربوهیدرات است و باید در شمارش کربوهیدرات برای تنظیم مقدار انسولین محاسبه شوند. افراد مبتلا به دیابت که انسولین دریافت نمی کنند، باید میوه را مطابق با میزان تعیین شده توسط متخصص تغذیه مصرف کنند بنابراین مصرف میوه به میزان دلخواه در افراد مبتلا به دیابت مجاز نمی باشد.

 

  • باور نادرست: خیساندن برنج به مدت طولانی باعث پیشگیری از ابتلا به دیابت می شود.

پاسخ درست: شواهد علمی قانع کننده ای وجود ندارد که نشان دهد خیساندن برنج باعث پیشگیری از ابتلا به دیابت می شود. خیساندن غلات منجر به حل شدن املاح و ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین های گروه B در آب شده که با دور ریختن آب از دست می روند.

 


نظر شما :